‘De lo líquido a lo acuoso’ (From liquid to watery), 2022-2023

‘De lo líquido a lo acuoso’ (From liquid to watery), 2022-2023
Animation / Animación
4k Color Sonido / 4k Color Sound
00:09:15

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Directing: Ana María Millán | Coparticipants in the role-play Becoming Riverine: Javier Córdoba, Miguel Pimentel, Maya Saravia, Pablo García Contreras, Chaveli Sifre, Jon Aranguren Juaristi | 3D modelling, animation and MOCAP-cleanup: Andrés Sandoval Alba and Ana María Millán | Programming Orlando Sánchez Palacios, Ana María Millán and Andrés Sandoval Alba | Storyboard, concept and editing: Ana María Millán | Soundtrack: Maya Saravia | Audio mastering: Kevin Gray

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https://www.stage.tba21.org/detail/de-lo-liquido-a-lo-acuoso-from-liquid-to-watery-2022-2023

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Directing: Ana María Millán | Coparticipants in the role-play Becoming Riverine: Javier Córdoba, Miguel Pimentel, Maya Saravia, Pablo García Contreras, Chaveli Sifre, Jon Aranguren Juaristi | 3D modelling, animation and MOCAP-cleanup: Andrés Sandoval Alba and Ana María Millán | Programming Orlando Sánchez Palacios, Ana María Millán and Andrés Sandoval Alba | Storyboard, concept and editing: Ana María Millán | Soundtrack: Maya Saravia | Audio mastering: Kevin Gray

Ana María Millán’s practice draws links between the politics of animation, digital subcultures, violence, and propaganda. Using the traditional methodologies of role playing, she develops new narratives and soundscapes to create games at the intersection between fiction and criticism that rely on humor, interconnectivity, trust, and chance.

As part of TBA21–Academy’s artistic research program, Meandering, Millán was commissioned to develop a live action role-playing game (LARP), a form of gaming where players co-create a fictional narrative represented by real-world environments while interacting with each other in character, for the convening An Ocean Without Shore. Between 8-12 November 2022, the artist worked with local gamers, cultural practitioners, program guests, and TBA21 staff to develop a series of avatars that addressed the experiences of riverscapes and riverbank communities threatened by extractive industries.

Departing from the artist’s gaming methodology and pedagogical experiments, the participants were invited to co-create a script for a digital animation that bridges the Colombian Pacific Coast with Andalusia, in the south of Spain, attending to the crossovers between shamanism, colonialism, and digital cultures. Moving through views of dense, dried vegetation, from the mountain paramo to the river basin, Millán combines ecology with political history in a filmic, fictional style, to engage with the inner lives of heat, water, and stone.

Sofía Lemos

 

 

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La práctica de Ana María Millán establece vínculos entre las políticas de animación, las subculturas digitales, la violencia y la propaganda. Utilizando las metodologías tradicionales de los juegos de rol, la artista desarrolla nuevas narrativas y paisajes sonoros para crear juegos en la intersección entre la ficción y la crítica y que a su vez tienen la base en el humor, el afecto, la interconectividad, la confianza y el azar.

Como parte del programa de investigación artística de TBA21–Academy, Meandering, Millán fue comisionada para desarrollar un juego de rol en vivo (LARP), donde los invitados juegan en medio de una narrativa ficticia representada por entornos del mundo real. Para el encuentro Un océano sin orilla, que tuvo lugar entre el 8 y el 12 de noviembre de 2022 en Córdoba, la artista trabajó con jugadores locales, trabajadores culturales e invitados al programa para desarrollar una serie de avatares que abordaron las experiencias de los paisajes fluviales y comunidades ribereñas amenazadas por las industrias extractivas. Partiendo del juego co-crearon un guión que dio paso, en una segunda instancia, a una animación digital que une la costa pacífica colombiana con Andalucía, en el sur de España,  dando cuenta de los cruces entre chamanismo, colonialismo, magia y culturas digitales. Moviéndose a través de vistas de vegetación densa y seca, desde el páramo montañoso hasta la cuenca del río, Millán hace un polo a tierra a la ecología desde la historia política y material en un estilo fílmico y ficticio, para interactuar y buscar la vida interior del calor, el agua y la piedra. –

Sofía Lemos